Biografie

Foekelina Stuurwold

Vanaf 2000 heb ik op Hogeschool Windesheim de opleiding docent beeldende kunsten en toegepaste vormgeving gedaan, afgestudeerd in 2010.

Aanvankelijk schilderde ik abstract en intuïtief. Tijdens de opleiding maakte ik kennis met het realistisch schilderen. De combinatie van eerst intuïtief schilderen en later realistisch heeft er toe geleid dat ik beide ben gaan combineren en nu toepas in mijn schilderijen.

In mijn werk zoek ik naar rust en eenvoud. Het is mijn reactie op de drukke en hectische wereld waarin wij doorgaans leven. Ik wil mijn schilderijen een rustpunt laten zijn, zodat de kijker even denkt “hè hè”.

Alles begint met eenvoud – Jan Koehoorn

Toen ik kind was
Waren bomen bomen
Mensen mensen
En paarden waren paarden
De lucht was de lucht
En de zon was de zon

Toen ging ik op zoek
En werd spiritueel
Toen waren bomen mensen
Mensen waren de zon
De zon was wolken
En wolken waren water

Nu ik mezelf weer gevonden heb
Zijn bomen weer bomen

En de zon is de zon
Mensen zij weer mensen
Een wolk weer een wolk

Mijn werkwijze

Een schilderij maken is voor mij een zoektocht naar een verbinding tussen dat wat ik waarneem en de interpretatie van deze waarneming.

De onderwerpen die ik veel in mijn schilderijen gebruik zijn licht, leegte en harmonie.
Ons huis en de omgeving (huize Den Doorn ten noorden van Zwolle), is in het begin mijn grootste inspiratiebron geweest: de brede deuren, de hoge ramen waardoor het licht naar binnen valt, de bewegende delen in het huis waardoor je met licht en donker kunt spelen. Vanuit een donkere voorgrond wordt de blik de verte in getrokken naar een volgende en lichte ruimte.
Het spel van licht en donker komt in mijn werk nog steeds terug.

“There are things known
and there are things unknown,
and between are the doors”     Aldous L. Huxly (1894-1963)

Mijn manier van werken is in het schilderij hierboven goed te zien. Het is de overloop waar schilderijen, een kast, lichtknoppen en leidingen in werkelijkheid de ruimte vullen. Ik laat zo veel mogelijk voorwerpen weg, zodat alleen de ruimte en het licht overblijft. Hierdoor breng ik rust en stilte aan.
Een mensfiguur wordt alleen neergezet om de verstilling te benadrukken of wanneer een persoon een moment van stilte in zichzelf uitdrukt. Terug naar de essentie zonder dat je afgeleid wordt.

Stillevens

Dit is een heel andere manier van werken. Met het schilderen naar waarneming weet ik niet hoe het schilderij er uiteindelijk uit gaat zien, tijdens het maken van een stilleven weet ik dat heel goed.
Het is een manier van schilderen waarbij geprobeerd wordt de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen. Het werk wordt stukje bij beetje opgebouwd, stap voor stap en laag over laag. Het is een bijzonder geconcentreerde manier van schilderen en geduld is belangrijk. Soms wordt er ‘nat in nat’ geschilderd, soms moet het tussendoor eerst drogen waardoor er langere tijd over heen gaat voor er verder gewerkt kan worden.
Bij deze manier van schilderen is het belangrijk om goed naar het voorbeeld te kijken, dit kan een foto of opstelling zijn. Hierbij wordt heel zorgvuldig naar de kleur gekeken en in het bijzonder naar de lichtval.

Scroll naar boven